Werkstijl: Ik wil niemand teleurstellen.


Als je jarenlang hetzelfde werk doet, met dezelfde collega's werkt of voor dezelfde organisatie werkt heb jij inmiddels en met jou ieder ander, een persoonlijke werkstijl ontwikkelt. En ook is dit na lange tijd een automatisch patroon geworden binnen de cultuur, normen en regels van je organisatie en die van jezelf. Er zijn bepaalde "type" collega's met herkenbare patronen en eigenschappen en jijzelf bent inmiddels ook zo'n "type". We herkennen vaak ook eigenschappen in onze collega's die vertrouwd voor ons zijn of juist irritatie opwekken. En sommige collega's halen het beste in jou naar boven....of het slechtste......


We zijn allemaal uniek zijn als mens, maar we zijn wel gewoontedieren en vaste patronen vinden we wel zo prettig omdat ze ons nu eenmaal ook wat opleveren natuurlijk, maar soms ook niet. Die patronen ontwikkelen we een leven lang, we leren door ervaring wat werkt en wat niet werkt. Wat veilig is of onveilig, prettig of vervelend. Of je nu helemaal op je plek zit op je werk, of misschien graag wat wil veranderen, neem je eigen werkstijl eens onder de loep en ontdek verrassende onbewuste gewoontes die er steeds weer insluipen en je nu niet meer brengen wat je eigenlijk wilt!



Als je plotsklaps in een compleet nieuwe baan of in een ander team terecht komt dan word je je ineens weer even heel bewust van je eigen werkstijl en je werktype. In die nieuwe omgeving waar jij de cultuur nog niet kent ben je zoekende en probeer je (onbewust) uit wat wel en niet werkt. Het is een goed moment om je eigen stijl eens te evalueren.

Stel nu dat je je voorneemt om het dit keer in je nieuwe functie/baan heel anders aan te pakken. Je wilt jezelf graag anders positioneren in het team en daarmee meer tot je recht komen. Of je wilt niet dezelfde fouten maken die je in je vorige baan maakte, daar stond je voor iedereen klaar, kwam je niet genoeg naar voren met je ideeën, of had je een lastige collega waar je mee conflicteerde. Nu wil je hier nu echt anders mee omgaan.

Rationeel weet jij wel hoe je beter kunt samenwerken, hoe je tijd zou moeten managen en op welke taken je focus zou moeten staan. Maar in de praktijk nemen vaak onzichtbare krachten de controle over jou over en doe je eigenlijk het compleet tegenovergestelde. Je zegt ja op een nieuw project, terwijl je eigenlijk wel weet dat dit er niet meer bij kan. Of je werkt aan een opdracht en ondanks dat het voor je baas/klant/team eigenlijk al goed genoeg is, werk je toch langer door om het perfect te maken. Of je loopt steeds vast in je werk en bent slecht in het afronden van zaken. In plaats van dat je zoekt naar oplossingen verlies je interesse of geef je het bijvoorbeeld op waardoor er uiteindelijk (inderdaad) niets van terecht komt. Dit verschil tussen denken en uiteindelijk doen ontstaat door de krachtige aansturing vanuit onbewust aangeleerde gedragspatronen.

Onze onbewuste programmering in hoe wij in relaties met anderen omgaan ontstaat vanaf onze jeugd tot aan onze volwassenheid en heeft met name zijn wortels in onze ouder/kind hechting, gezinspatronen en relaties binnen en buiten onze primaire leefsituatie. Deze vroeg ontstane patronen spelen ook op kantoor een grote rol in onze werkstijl, in de samenwerking met collega's, je omgang met de baas, of soms zelfs domweg overleven op het werk als het niet zo lekker gaat. Jouw oorspronkelijke hechtingsstijl heeft invloed op je werkrelaties en de mate waarin je jezelf kunt ontplooien of je talenten kunt ontwikkelen.

Werkstijl 1: Ik wil niemand teleurstellen!

Je wilt het graag goed doen voor anderen en wilt voorkomen dat je anderen teleurstelt met problemen opzadelt die jij mogelijk veroorzaakt door je werk niet goed te doen. Je kunt hierdoor veel tijd kwijt zijn aan het dubbelchecken van je werk; vergeet ik niets? Of je neemt makkelijke taken over en hebt moeite met Nee-zeggen. Of je werkt vaak langer door, ook thuis, om te voorkomen dat een ander de volgende dag niet verder kan met zijn/haar werk. Nu is hierop zich niets mis mee, je werkt nauwkeurig en bent iemand waar anderen op kunnen bouwen, je zult niet snel iets afraffelen en houd je keurig aan de planning, je neemt je verantwoordelijkheid. En dat is ook precies waarom deze stijl jou waardering oplevert.

De oorsprong van deze werkstijl ligt in eerdere ervaringen in je jeugd. Waar je voorbeelden had van ouders die deze stijl ook hadden, of waar (on)uitgesproken regels bestonden over je best doen, zorgen voor anderen (ook als ze zelf niet openlijk om hulp vragen), de momenten waarop je waardering kreeg. En de gevolgen als je "fouten" maakte, slordig was of " te veel aan jezelf dacht, ten koste van anderen". Hier heb jij geleerd hoe je met relaties om zou moeten/kunnen of horen te gaan. Mocht je voor jezelf kiezen? Of was dat egoïstisch? Mocht je nee zeggen? Of werd dat (non) verbaal afgekeurd? Werd je geprezen om wat je deed? Of hoe je was? Nam je moeder het liefst iedereen alles uit handen, ook als het haar teveel werd soms maar werd ze er om geprezen?

Jouw aangeleerd onbewust patroon speelt nu ook een rol in je werkstijl en als jij geleerd hebt dat je niemand teleur mag stellen, dat je altijd klaar moet staan voor anderen en dat je werk perfect moet zijn (net als jijzelf) kan het een probleem worden.

Ten eerste zorgt het ervoor dat je aandacht gauw gezet wordt op potentiële "dreigingen" die door jou worden waargenomen. Een reactie/mail van een klant wordt gezien als een klacht, feedback van een collega als een aanval of afwijzing en het gebrek aan erkenning voor al je harde werk betekent misschien dat je niet goed genoeg bent of faalt. Het kan zijn dat je waarneming klopt, maar waarschijnlijker is dat het allemaal reuze meevalt en dit totaal niet aan de orde is. Het effect op je brein echter is dat wanneer eenmaal je focus is gezet op deze negatieve conclusies deze pas weer op andere zaken gezet kan worden als je (bedachte) "probleem" is opgelost. Je gaat dus allemaal acties inzetten om dit soort situaties te vermijden. Dit kost energie, en geeft stress.


Een tweede probleem bij deze werkstijl is dat je regelmatig over je grenzen gaat. Zorg willen dragen voor anderen, je verantwoordelijk voelen voor anderen kan problematisch worden op het moment dat door jou waargenomen potentiële dreigingen steeds zorgen dat er acties van jou (door jou) worden verwacht om te voorkomen dat een dreiging een probleem wordt. Dus je neemt meer hooi op je vork dan goed voor je is én je leert anderen om je heen dat jij een vangnet bent voor alles dat zij over het hoofd zien! Zo wordt je werkbelasting alsmaar groter en kom je uiteindelijk minder toe aan de dingen die je zélf graag wilt.

Om dit te op te lossen is het goed om je stressreacties onder controle te houden als zich problemen aandienen op het werk: herken je triggers en grijp op tijd in, leer relativeren door je denkprocessen bewust te onderzoeken, leer delegeren en loslaten, bekijk een situatie vanuit meerdere invalshoeken en vraag anderen voor ondersteuning. Ontdek oude gedragspatronen die ooit nuttig waren, maar nu eigenlijk niet meer en vorm nieuwe denkpatronen die beter bij je passen op dit moment.

Laat het probleem bij de ander en ondersteun anderen in het zelf vinden van oplossingen maar neem deze taak niet over. Stel grenzen! Een eenvoudige tip: Check bijvoorbeeld je email niet meer aan het eind van de dag, anders ben je in je vrije tijd bezig met problemen die je toch niet eerder dan de volgende dag kunt oplossen...

Volgende keer: Werkstijl 2: Ik weet het eigenlijk het beste!




Duizenblad 9
7483 AK Haaksbergen
info@getrealfit.nl

Tel: 06-52214625

CONTACT

Kvknr: 50261800 0000  BTWnr: 1038.96.028.B.01

VOLG ONS OP

  • Facebook Getreal Training & Coaching
  • Linkedin Getreal Training & Coaching
  • Instagram Getreal
  • Facebook sport en bewegen