Van werkdruk naar werkflow

Bijgewerkt: 17 okt 2019

Je dag is nog maar net begonnen en er ligt alweer een volle agenda op je te wachten. Met veel vergaderingen en een heleboel to do's en eigenlijk to don't s die je aandacht vragen. En dit is dagelijkse kost tegenwoordig, werk, gezin, een sociaal leven, een studie ernaast en dan ben je er zelf ook nog. Voor velen gaat dit de hele dag door, ook in de avonden thuis en soms zelfs nachten. Werkdruk. En het neemt toe, nog steeds. En dat terwijl we allemaal inmiddels wel wijzer zijn geworden, en soms al ervaring deskundig zijn, dat werkdruk je niet veel brengt. Behalve stress en ellende voor je fysieke gezondheid. Slapeloze nachten, oververmoeidheid, stemmingsproblemen en ga zo maar door. En al die werkdruk, al dat moeten, is zelfs volkomen nutteloos. Sterker nog, allang is aangetoond dat ons brein onder werkdruk veel minder goed presteert.



Aangeleerd patroon

Jouw hersenen passen zich voortdurend aan de veranderende omstandigheden in je leven aan (neuroplasticiteit*). En daarmee bepaalt jouw eigen leefstijl de ontwikkeling van je brein. Er komen constant nieuwe verbindingen bij waardoor je steeds beter wordt in iets. Het netwerk aan verbindingen bij gedrag dat steeds herhaald wordt versterkt zich. Maar gedrag dat we vaak herhalen is niet per definitie ook gezond gedrag. Wij mensen ontwikkelen ook ongezonde gewoontes en reactiepatronen. Als je voortdurend stress hebt, dan ontwikkel je uiteindelijk ook een aangeleerd en sterk gevormd stress(gedrags)patroon. Het is niet alleen iets dat je overkomt, je bent inmiddels zo geprogrammeerd dat het je nieuwe "gewoon" is geworden, en dat werkt twee kanten op. Jij stuurt jezelf aan van binnenuit (en creëert onbewust meer stress), en stress van buiten wordt door herkenning en "bekendheid met" makkelijker (lees vaker en sneller) opgepakt.


Van weten naar doen

Maar goed, nu je dit weet is daarmee het probleem niet verholpen. Want hoe kom je nu van "weten" naar "anders doen". Hoe doorbreek je die werkdruk. Hoe zorg je er nu voor dat je tijd kunt besteden aan wat echt nuttig en zinnig is, en blijf je niet alsmaar brandjes blussen en voorbij gaan aan je eigen mentale en fysieke gezondheid.


Een groot deel van de werkdruk zit dus toch "tussen onze oren". Het is het stemmetje in ons hoofd dat ons voortdurend laat weten wat we wel/niet moeten doen (en waarom), wat wel/niet hoort, wat belangrijk is en wat niet, waar je bang voor bent om in terecht te komen als je niet de brandjes blust. Deze automatische gedachten, en vooral onze overtuigingen over wat moet/hoort bepalen onze richting en ons gedrag. Dus als stress na verloop van tijd aangeleerd gedrag is, dan kun je in ieder geval zeker zijn dat je een heleboel bent gaan geloven over wat er allemaal van je verwacht wordt en wat je er allemaal voor zou moeten doen:


"Als ik het niet doe dan doet niemand het"

"Ik ben als leidinggevende verantwoordelijk, als ik het niet oplos/voorbeeld geef/aanstuur geloven/mogen/volgen ze mij niet meer"

"Als je iets wil bereiken in je werk dan moet je er ook 120% voor gaan en niet minder"

"Kleine problemen kun je maar beter gelijk oplossen want anders gaan ze een eigen leven leiden, het is aan mij om ze onder controle te houden"

"Zonder ambitie kom je nergens, hard werken hoort daar nu eenmaal bij

"Ik wil mijn zwakte niet laten zien, ze zouden kunnen denken dat ik het werk niet aankan".


En vul nu je eigen overtuigingen eens bij het lijstje aan? Uiteindelijk helpen ze je niet, zetten je onder druk en zoals gezegd: functioneer je uiteindelijk minder goed!

Dus stap 1: waarom hier nog in geloven?


Ontcijfer destructieve aannames die ervoor zorgen dat jij voorbij je grenzen gaat:

Waar ben jij écht verantwoordelijk voor en wat niet.

Wat doe jij dan wel en wat dus niet (meer).

Waar ben jij goed in en wat geeft jou energie.

Hoe ga jij dit in je dagelijks werk toepassen, en wat ga je dan vooral laten?

Wat wil jij het liefst uitdragen in je werk en naar anderen, hoe kun jij daar vorm aan geven.


Als werkdruk in organisaties oploopt, functioneert iedereen minder goed, wordt er minder goed samengewerkt, loopt communicatie stroef, neemt effectiviteit af en neemt het ziekteverzuim toe. Dit is logisch slecht voor de organisatie, het kost geld en er wordt minder effectief gewerkt.

Stap 2: jij bent niet de enige!


Wat voor jou de oplossing is werkt ook voor anderen, en jouw verandering werkt door op anderen in jouw omgeving of team. "Ontleer" gezamenlijk niet werkende stresspatronen en vervang ze door een denk en werkstijl waarbij jij en anderen elkaar versterken en vergroot daarmee de impact op wat jullie samen willen bereiken! Niet méér uren werken om de werkdruk de baas te blijven, of een cultuur in stand houden waarbinnen je meer tijd en energie blijft leveren.

Met een gezonde antistress mindset kun je met minder uren beduidend meer bereiken!

Als het goed voelt; als er ruimte is voor werkplezier, passie en zingeving is er ook werkflow, en dat is een mentale (werk)toestand waarin de energie moeiteloos stroomt en de beste resultaten bereikt worden! Van werknemerschap naar ondernemerschap in het bedrijf!


Als trainer en coach bij Getreal is het ontwikkelen van een gezonde (flow)mindset een van de pijlers in bijvoorbeeld training rond duurzame inzetbaarheid, of de begeleiding bij burn out. Wil je meer weten of van gedachten willen wisselen, neem vooral contact op met mij via www.getrealtraining.nl / info@getrealfit.nl. Ik hoor graag van je!



(bron*: hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn)



Duizenblad 9
7483 AK Haaksbergen
info@getrealfit.nl

Tel: 06-52214625

CONTACT

Kvknr: 50261800 0000  BTWnr: 1038.96.028.B.01

VOLG ONS OP

  • Facebook Getreal Training & Coaching
  • Linkedin Getreal Training & Coaching
  • Instagram Getreal
  • Facebook sport en bewegen