Programmeer je brein voor meer positiviteit

Ben jij het zat om je stemming te laten leiden door de gebeurtenissen om je heen of het moment van de dag? Wil je niet langer afhankelijk zijn van de omstandigheden om je goed te voelen maar wil je hier zelf de regie over hebben? Jij bent in staat om de positieve kanten van de wereld om je heen te zien en te horen, al is jouw filtering op dit moment misschien afgestemd op alles wat fout gaat, niet deugt of jouw kwetst en raakt. De wereld hoeft niet te veranderen om je goed te kunnen voelen, echter door je gemoedstoestand hier afhankelijk van te laten zijn ontstaat een gevoel van machteloosheid. Maar dat hoeft niet! Door een bewustwording van je eigen gedachten en gedrag en het stellen van realistische verwachtingen kun je je eigen positieve flow creëren.



Negativiteit is een mens-eigen en natuurlijk reactiepatroon, teleurstelling voelt voor ons primitieve brein als een bedreiging en vraagt om een reactie om te "overleven". Het is ons neurochemisch aangestuurde beschermingsmechanisme en heeft daarom ook zeker zijn nut. De ups en downs die we dagelijks ervaren vertellen ons het verschil tussen gevaar/pijn en plezier. Deze ups en downs kunnen echter ook een structureel onbewust aangestuurd patroon worden waardoor onze filtering op alle te vermijden gevaren, problemen, teleurstellingen komt te staan, en hiermee ontstaat ook automatisch een negatief denkpatroon. In de huidige tijd hebben onze dagelijkse teleurstellingen, moeizame sociale interacties en onbeantwoorde verwachtingen meestal niet direct iets te maken met "overleven" al voelt het voor ons vaak wel zo. Ze zorgen daardoor voor piekeren, cynisme, boosheid, verdriet en stress!


Cynisme helpt je bijvoorbeeld om een gevoel van "bedreiging" (een dreigende teleurstelling bijvoorbeeld) het hoofd te bieden, echter het zorgt er ook voor dat je je machteloos voelt en je aandacht richt op dat wat je niet onder eigen controle hebt. Negativiteit is niet meer dan een hardnekkige gewoonte gebaseerd op oude patronen en verwachtingen veroorzaakt door neurochemische processen in ons brein. Door je brein van nieuwe input te voorzien kun je ook nieuwe positieve patronen ontwikkelen, makkelijk is het niet maar hier geldt zeker: de aanhouder wint!


Er zijn een aantal concrete stappen die je kunt zetten om jezelf te resetten en meer invloed te krijgen op je eigen stemming en gedachten. Een paar simpele oefeningen om je brein in een positieve mindset te krijgen:


Houd een dagboek bij

Doe dit bij voorkeur aan het eind van elke dag en beantwoord daarbij de volgende vragen: Waar ben ik dankbaar voor? Wat ging goed vandaag? Wat was vandaag mijn beste actie en/of beslissing en wat was het effect? Vind je antwoorden zo dicht mogelijk bij jezelf en in het hier en nu om het grootste effect te ervaren. Doe dit in ieder geval een week of 6 om te ervaren dat je je steeds vaker op de positieve aspecten in je leven richt. Je brein heeft tijd nodig om zich dit nieuwe patroon eigen te maken tot een automatisme.


Ontdek de positieve intentie en je persoonlijke kracht

Merk je bijvoorbeeld dat iemand je op de zenuwen werkt of irriteert of je emotioneel raakt, richt je aandacht dan op je eigen persoonlijke kracht die er altijd is ongeacht wat de ander doet en waar hij/zij geen invloed op heeft. Voor mij is dat bijvoorbeeld mijn respect voor de wereld om mij heen. Die is er altijd en onaantastbaar, ik ervaar daardoor het gedrag van anderen los van wie ze zijn en kan het loslaten waar nodig. Ten tweede: probeer te ontdekken wat de positieve intentie is achter het gedrag van de ander voor hem of haarzelf. Het kan je verrassende inzichten geven! Wanneer je niet de waardering krijgt die je had gehoopt, wees dan dankbaar voor de kans om volledig autonoom je keuzes te kunnen maken zonder dat je afhankelijk bent van de aandacht van anderen, die vrijheid is ook heel wat waard:)


Laat het verleden los

Als íets negativiteit in je brein aanwakkert dan is het wel vasthouden en blijven piekeren over dat wat in het verleden is gebeurd. En hiermee bedoel ik geen trauma of heftige gebeurtenissen die voor verwerking om een zorgvuldige aanpak vragen. Het gaat nu om kleine gebeurtenissen, teleurstellingen, vervelende gesprekken etc. die je steeds herhaald en doorneemt in je gedachten. Deze gedachten hebben een sterke invloed op je huidige emoties en bepalen ook je aandacht en focus in het heden. Dus laat dit los en richt je aandacht op het heden. Je kunt niet veranderen wat is gebeurd, je hebt geen controle op de toekomst. Je kunt je wél focussen in het hier en nu en daar je keuzes maken en invloed hebben op je eigen gemoedstoestand. Geef geen ruimte aan je brein om teveel te zwerven in het verleden of in de toekomst, het zijn maar gedachten.....de realiteit is NU.


Richt je op je ademhaling

Als je het gevoel hebt dat je je grip verliest en terugvalt in oude patronen stop dan een moment en richt je op je ademhaling. Neem een paar diepe ademhalingen en lange(re) uitademingen en ervaar dat je hoofd tot rust komt en je weer in het hier en nu kunt zijn. Het is een pauzemoment dat je in kunt zetten om je mindset een reset te geven en het zorgt ervoor dat je weer rationeel en positief kunt nadenken, uit de emotie van het moment ervoor.


Falen en fouten= feedback

Geef jezelf een break en wees lief voor jezelf zoals je ook voor anderen zo zijn. Ontvang je kritiek of maak je een fout? Reageer op jezelf zoals jij ook anderen zou adviseren. Richt je vervolgens op de les die je kunt leren uit het gebeurde, want dáár heb je echt iets aan.


Creëer realistische doelen en verwachtingen

Als je steeds onrealistische doelen en verwachtingen stelt voor jezelf en anderen is de kans dat het mislukt of dat je er zelf niet eens aan begint groot. Met als gevolg dat het je frustreert, je teleurgesteld raakt (in jezelf en anderen) en je in een negatieve spiraal terechtkomt. Creëer haalbare en concrete doelen en verwachtingen, zorg ervoor dat deze doelen in je eigen controle liggen zodat je voor het slagen niet afhankelijk bent van anderen. Werk stap voor stap naar je einddoel, elke stap is hierbij een doel op zich. Dit zorgt ervoor dat je positief bent over de haalbaarheid en gemotiveerd blijft


Let op je taalgebruik

Als je met anderen praat of in je eigen gedachten met jezelf. Kies voor positieve woorden en blijf weg van negatieve woorden. Taalgebruik is enorm krachtig en beïnvloedt direct je stemming en je focus!

Let goed op woorden als: kan ik niet, wil ik niet, lukt niet, ik moet, ik zou maar...... en vervang deze door positieve woorden: ik kan, ik doe, ik wil.

Op deze manier verander je je fysieke taalgebruik en je brein zal zich aanpassen aan het nieuwe patroon van positief taalgebruik. Een simpele tip met groots effect. Ontdek maar eens hoevaak je bepaalde negatieve bewoordingen gebruikt én wat het effect daarvan op jou is.


Met deze tips en oefeningen kun je al een groot verschil maken en je positiviteit ontwikkelen. Nogmaals het vraagt om regelmatig oefenen over een langere periode om effect te hebben maar het werkt absoluut! Je brein heeft uiteindelijk ook op dezelfde wijze geleerd zich op de negatieve aspecten te focussen en dat is ook niet in 1 dag ontstaan;) Jij staat aan het stuur van je eigen brein, bewustwording is stap één! Ik wens je heel veel positiviteit in je leven!



Duizenblad 9
7483 AK Haaksbergen
info@getrealfit.nl

Tel: 06-52214625

CONTACT

Kvknr: 50261800 0000  BTWnr: 1038.96.028.B.01

VOLG ONS OP

  • Facebook Getreal Training & Coaching
  • Linkedin Getreal Training & Coaching
  • Instagram Getreal
  • Facebook sport en bewegen