Ontwikkel je veerkracht

Veerkracht is het vermogen om terug te "veren" wanneer dingen niet zo gaan zoals ze gepland waren en je geconfronteerd wordt met stress, (plotselinge) verandering onzekerheid. Veerkracht zorgt ervoor dat je productief en positief blijft ondanks je omstandigheden. Het is een persoonlijke eigenschap en vaardigheid die je kunt leren en verder ontwikkelen. Ik vind het een prachtige eigenschap en bewonder hen die hier veel van hebben. Genoeg voorbeelden in historie van enorm veerkrachtige mensen in verschillende omstandigheden denk aan: Nelson Mandela, JK Rowling, Christopher Reeve, Victor Frankl en nog veel meer. Wat hebben zij in ieder geval gemeen?


Veerkracht ontwikkelen Getreal Training en Coaching



Elementen van veerkracht Volgens Psychologe Suszanna C. Kobsa zijn er drie elementen die veerkrachtige mensen bezitten: Uitdagingen, inzet en (persoonljke) Controle.

  1. Uitdaging – Veerkrachtige mensen zien een moeilijkheid als een uitdaging en niet als een verlammende gebeurtenis. Ze zien hun eigen falen en fouten als feedback en ze zien de gebeurtenis als een kans om te leren en de mogelijkheid om te groeien. Ze zien de ervaring niet als een tekortkoming in hun eigen capaciteiten en koppelen deze ook niet aan hun eigenwaarde of zelfbeeld.

  2. Inzet– Veerkrachtige mensen tonen inzet in hun leven en het behalen van hun doelen, ze hebben een vastberaden reden om elke morgen weer op te staan en de dag te starten. Hun inzet is niet alleen beperkt tot werk, ze vertonen dezelfde inzet en commitment in hun relaties, vriendschappen en dingen in het leven die waarde voor ze hebben, waaronder ook hun spiritualiteit en/of religie.

  3. Persoonlijke controle – Veerkrachtige mensen besteden hun tijd en energie aan zaken waar zij zelf grip en invloed op hebben. Omdat zij hun inspanningen willen richten op zaken waar ze de meeste impact hebben en het meest resultaat kunnen behalen waarbij ze zich zelfverzekerd en machtig voelen. Steek je veel tijd in het zorgen maken over zaken waar je geen controle over hebt kun je je verloren voelen, hulpeloos, machteloos om actie te ondernemen.

Met meer veerkracht kun je optimistischer zijn, zie je de kansen en mogelijkheden van een probleem in plaats van de obstakels. Je bent ook in staat om beter om te gaan met bijvoorbeeld meningsverschillen in discussies, en raakt er minder emotioneel van waardoor je grip houdt op het gesprek. Je kunt beter omgaan met kritiek, afwijzing of oneerlijkheid, je betrekt het niet onnodig op jezelf en laat je goede humeur er niet door verpesten. Je kunt problemen in de juiste context plaatsen, en helikopterview inzetten of inzoomen wanneer het nuttig is zonder dat je de boel opblaast buiten proportie en er zelf last van hebt. Je hebt gezonde grenzen en laat jouw emotie en stemming niet beïnvloeden door die van anderen, je kunt kalm en positief blijven onder alle externe factoren. Je kunt verandering omarmen in plaats van er bang voor te zijn, in weerstand te schieten en uit te stellen of te vermijden.


Ontwikkel je eigen veerkracht

Je kunt je veerkracht op verschillende manieren ontwikkelen:


  • In de basis is het belangrijk om regelmatig te bewegen, gezond te eten en voldoende slaap te krijgen zodat je beter bestand bent tegen stress. Hoe sterker jij je voelt fysiek en emotioneel, hoe makkelijker jij het hoofd kunt bieden aan de uitdagingen in je leven.

  • Word je verder bewust van je eigen gedachten en leer ze opmerken als ze je veerkracht en flexibiliteit ondermijnen. Merk vooral gedachten op die dwingend zijn (moeten), definitief of star zijn (alles/niets) of situaties sterk aan jou als persoon verbinden (ik ben, ik zou, ik mag). Denk positieve gedachten en buig negatieve gedachten om naar constructieve gedachten die je verder helpen. Leer van de fouten die je maakt en koppel je ervaringen los van wie jij bent, zie ze als een kans om je vaardigheden en capaciteiten te verbeteren en te vergroten.

  • Kies je eigen reacties en doorbreek geautomatiseerde patronen als ze je niet helpen. Denk aan ondoordachte emotionele reacties, paniekreacties, impulsieve reacties of vluchtreacties. Herken je eigen triggers en grijp op tijd in, creëer een pauze moment zodat je even kunt nadenken en dan pas reageren.

  • Steek energie in je persoonlijke relaties met vrienden, familie en collega's zodat je een ondersteunend netwerk om je heen hebt waar je op terug kan vallen als het even nodig is en je de hulp en feedback kan krijgen die jou verder helpt. Empathie en betrokkenheid naar anderen om je heen is een krachtige eigenschap en erg belangrijk in het ontwikkelen van je eigen veerkracht en flexibiliteit

  • Tot slot creëer specifieke en haalbare persoonlijke doelen die gebaseerd zijn op jouw persoonlijke waarden, en werk aan je zelfverzekerdheid door resultaten te halen in kleine(re) concrete succesvolle stappen! Enjoy life!

In december start de training NLP GroeiMindset waarin we ook met onze persoonlijke veerkracht aan de slag zullen gaan. Wil je graag meer tips ontvangen schrijf je dan vrijblijvend in voor de Groei MIndset Mail en krijg deze blog en andere tips de komende weken rechtstreeks in je mailbox.

Duizenblad 9
7483 AK Haaksbergen
info@getrealfit.nl

Tel: 06-52214625

CONTACT

Kvknr: 50261800 0000  BTWnr: 1038.96.028.B.01

VOLG ONS OP

  • Facebook Getreal Training & Coaching
  • Linkedin Getreal Training & Coaching
  • Instagram Getreal
  • Facebook sport en bewegen