Negatief denken is hardnekkig!


Ik heb er niet altijd grip op. Met alles wat ik inmiddels weet en geleerd heb over denkpatronen, mindset en veranderingsprocessen overkomt het mij nog steeds. En ik vind natuurlijk dat niet meer zou mogen, want ja als NLP trainer en vitaliteitscoach…"practice what you preach" nietwaar? Bij deze doe ik dat dan maar en wil ik jullie even deelgenoot maken van mijn proces. Want iets frustreerde me mateloos de afgelopen paar dagen. En dan wil ik toch graag weten waarom dit nu weer en nog steeds zo kan opspelen? En ook hoe ik mijn "probleem" getackeld heb!



En het gaat eigenlijk over iets dat ons allemaal overkomt en tegelijk kennelijk zo complex is dat ik er nog steeds niet altijd grip op heb, en waardoor ik mij soms volledig overvallen voel. Dus laat ik dan maar eerst eens beginnen met het voor mezelf objectief te onderzoeken en te verklaren voordat ik van mezelf verwacht dat ik er grip op heb.

Vorige week boekte ik een groot succes na een periode van hard werken om het te bereiken, de mail kwam binnen, het antwoord was ja en ik sprong een gat in de lucht van enthousiasme, wat was dat heerlijk! Even voelde ik me "on top of the world" dat deze doorbraak nu eindelijk kwam! Daarna liep ik rond in een flow van onoverwinnelijk zijn haha, alles kon, alles lukte me en ik zag overal mogelijkheden en positiviteit om me heen. En dat was heerlijk!

Kort hierna echter overkwam me iets dat me enorm persoonlijk raakte. Het was volledig onverwacht, voelde als een aanval, onrechtvaardig en ik zag het niet aankomen. Het maakte dat ik me heel erg rot ging voelen. Een nacht niet geslapen, mijn brein bleef maar malen en de enorme behoefte om "direct" actie te willen: boos zijn, willen opgeven en aan alles twijfelen. En uiteindelijk na een tijdje kwam mijn ratio weer terug en lukte het me om te relativeren, het een plek te geven. Maar ook nu nog als ik eraan denk knaagt het nog wel, terwijl de roes van het succes dat ik geboekt had inmiddels al ver naar de achtergrond is verdwenen en lang niet zo lang en krachtig aanwezig bleef. Deze negatieve flow die bleef maar hangen......véél langer dan de positiviteit!

De concrete inhoud van deze twee voorbeelden doet er eigenlijk niet eens toe, wat mij hierin fascineert is waarom het positieve, hoe heftig ook, maar zo kort en vluchtig was. Zo makkelijk verdween. En het negatieve zo krachtig bleef hangen én meer aanwezig was in mijn brein en heel sterk gecentreerd rond slechts die ene negatieve gebeurtenis. En dat ik zelfs nu de emotie van de negatieve ervaring heel snel en krachtig kan terugroepen, maar bij de positieve ervaring blijkt dat een stuk lastiger.

Een van de redenen dat dit zo werkt heeft te maken met het gegeven dat onze hersenen geprogrammeerd zijn om te richten op het negatieve: we zijn van nature sterker gericht op het vermijden van pijn dan het zoeken van plezier. En het effect is dat bij een negatieve ervaring AL onze aandacht en focus op die ervaring (die rode vlag) gaat staan en bij een positieve ervaring slechts een deel van onze aandacht omdat de prioriteit anders ligt, en als je dan ook nog eens afgeleid wordt heb je kans dat het zelfs helemaal niet wordt opgeslagen. En ook een hardnekkig verschijnsel waarbij we zelfs complimenten wegwuiven: wat zonde!

Een negatieve ervaring heeft misschien 4 seconden nodig om in ons lange termijn geheugen te landen, een positieve ervaring doet er wel 3 keer zo lang over! Als we dus niet bewust met onze intentie gericht op het positieve in ons leven, dan zal ons onbewuste brein automatisch gericht zijn op het (vermijden van) het negatieve!

De kunst is dus om je brein te leren met bewuste aandacht op positieve ervaringen in je dagelijks leven gericht te zijn. Een dankbaarheidsdagboek is hierbij bijvoorbeeld een heel handig hulpmiddel. Schrijf hierin telkens aan het eind van de dag in ieder geval 5 gebeurtenissen, ervaringen, gedachten op waar je dankbaar voor bent en blij van werd, trots op bent. Je zult merken dat je uiteindelijk makkelijker de positieve kanten ziet in je leven, en dat je sneller terugveert na een tegenslag.

Wat ik ook gedaan heb is voor elke gedachte van zelfverwijt en zelftwijfel er 3 opschrijven die het tegendeel bewijzen. Het maakt je bewust van de momentopname van de negatieve ervaring en dat het dus niet altijd zo is. En ook voorkom je dat je volledig identificeert met die ene negatieve ervaring/gebeurtenis/feedback. Voor mij heeft het in ieder geval ook nu weer tot een stukje zelfreflectie geleid en daarmee ook tot een goed leermoment. En dat maakt al het negatieve toch weer de moeite waard!


Duizenblad 9
7483 AK Haaksbergen
info@getrealfit.nl

Tel: 06-52214625

CONTACT

Kvknr: 50261800 0000  BTWnr: 1038.96.028.B.01

VOLG ONS OP

  • Facebook Getreal Training & Coaching
  • Linkedin Getreal Training & Coaching
  • Instagram Getreal
  • Facebook sport en bewegen