Meer over NLP: Kalibreren

De kwaliteit van je communicatie, zowel in de zin van hoe prettig deze verloopt als in het bereiken van het resultaat dat je voor ogen had, is voor een deel afhankelijk van jouw capaciteit om de (emotionele) gemoedstoestand, stemming, gedragsvoorkeuren en patronen van anderen precies waar te nemen en adequaat in te schatten.


Wij mensen hebben de neiging om snelle conclusies te trekken op basis van wat wij zien en horen (en voelen), en dat kan nogal tot misverstanden en onbegrip leiden.

In NLP termen: Mensen maken snelle generalisaties op basis van onvolledige informatie.

Feit is dat niemand zich altijd op exact dezelfde manier gedraagt in elke situatie en een algemene generaliserende conclusie kan hiermee de ander flink tekort doen, of jou op een verkeerd been zetten in communicatie omdat je van onjuiste informatie uitgaat.



Kalibreren is een capaciteit dit je kunt inzetten om op een zo objectief mogelijke wijze te herkennen hoe bijvoorbeeld iemands huidige (emotionele) gemoedstoestand is, echter let wel op; het betekent dus niet dat deze persoon zich altijd zo voelt op basis van zijn gedrag in elke context.


Kalibreren is een ander woord voor meten, van een kaliber voorzien, letterlijk het "ijken".

In NLP beteken kalibreren het vermogen om veranderingen in (non) verbaal gedrag zintuiglijk specifiek waar te nemen ten opzichte van eerder vastgestelde "standaard" in het (non)verbaal gedrag. Simpel gezegd: je merkt een (subtiele) verandering op in een gesprek die er daarvoor niet was (de standaard). Een verandering die zich vaker voordoet dan 1 keer kan wijzen op een patroon en een betekenis hebben.


Je neemt bijvoorbeeld waar dat iemand ja zegt...maar non-verbaal nee lijkt te zeggen (maar hoe neem je dit nu eigenlijk waar?). Of een aanvankelijk neutraal gesprek krijgt een ander wending; de ander trekt zijn wenkbrauwen op: is er bij de ander nu "wantrouwen" of "twijfel"? En is deze conclusie dan juist? Deze vaak subtiele veranderingen zijn zichtbaar in gedrag, houding en taal en door alert te zijn kun je de signalen opvangen en toetsen.

Kalibreren is in deze situaties erg nuttig, dit in tegenstelling tot het snel conclusies trekken en/of oordelen over de betekenis van bepaald gedrag dat we waarnemen zoals in bijvoorbeeld deze uitspraken:

Hij kijkt zorgelijk;

Zij is vast gestrest;

Je ziet er moe en opgebrand uit;

Ben je uit je humeur vandaag?

Je gelooft me niet!


In de context van NLP is kalibreren dus een capaciteit waarmee je andere personen, hun gemoedstoestand, stemming en denkprocessen op een objectieve wijze waarneemt, zonder zelf te interpreteren. Goed kunnen kalibreren bepaald hiermee in hoge mate hoe effectief jouw communicatie is, je leert de ander beter te begrijpen en kunt daardoor beter aan te sluiten in het contact.


Maar hoe werkt kalibreren nu eigenlijk? Simpel gezegd betekent het dat je alert en zo objectief mogelijk waarneemt wat zich bij de ander afspeelt. Wanneer je een verandering aan de buitenkant waarneemt is er tegelijkertijd ook een verandering in de binnenwereld van de ander. Zo kun je bijvoorbeeld de volgende aspecten kalibreren:


Stemgebruik: toon, volume, ritme

Lichaamshouding

Gezichtskleur

Oogbewegingen

Spierspanning ( gezicht, voorhoofd, kaken, nek)

Hoofdhouding en richting

Mondhoeken (omhoog, omlaag, neutraal), lippen (in een lijn of niet) Ademhaling (hoog, laag, snel, langzaam)

En hoe ontwikkel je nu deze capaciteit en hoe verbeteren je je eigen vermogens om waar te nemen? In de opleiding NLP Practitioner staan we hier uitgebreid bij stil en oefenen we veel met deze vaardigheden. Maar ook zonder de opleiding kun je je eigen kalibratie vaardigheden en resultaten verbeteren door je allereerst bewust te worden van je eigen waarneming en de conclusies die je hier automatisch aan verbind......kloppen die conclusies eigenlijk wel? Let eens op gesprekken om je heen, of kijk naar interview gesprekken op tv, wat valt je op? Oefen je eigen waarneming door in gesprekken op de aspecten hierboven te letten: merk je veranderingen op? Check ze dan eens vooraf bij de ander voordat je reageert in het gesprek:) Wordt ook een kei in het "lezen" van de ander, zonder dat je je eigen geschreven boek als uitgangspunt hanteert!;)


Duizenblad 9
7483 AK Haaksbergen
info@getrealfit.nl

Tel: 06-52214625

CONTACT

Kvknr: 50261800 0000  BTWnr: 1038.96.028.B.01

VOLG ONS OP

  • Facebook Getreal Training & Coaching
  • Linkedin Getreal Training & Coaching
  • Instagram Getreal
  • Facebook sport en bewegen