Meer over NLP: Conflicten hanteren

Vind jij conflicten lastig? Ga je ze liever uit de weg? Of verlies je snel je controle en heb je het gevoel te ontsporen in een ruzie? Is een conflict voor jou nutteloos en kost het je energie? Conflicten aangaan en oplossen kan erg lastig zijn maar het is zeker niet onmogelijk!


Conflicten, meningsverschillen en soms uit de hand gelopen ruzies maken we allemaal weleens mee. Echt prettig zijn ze voor de meesten van ons niet maar vaak wel nuttig en nodig om door vaste patronen heen te breken, een verandering door te zetten of elkaar op nieuwe gemeenschappelijke grond te vinden. Conflicten leren hanteren levert je een berg aan waardevolle informatie op om relaties te verbeteren en als het nodig is ook te beëindigen op een respectvolle manier. De kunst is om het conflict niet uit de hand te laten lopen en de ruimte te scheppen voor betrokken partijen om de essentie van wat ze kwijt willen te kunnen uiten en er wederhoor in te vinden. Vanuit de invalshoek NLP zijn er een aantal krachtige tools die je kunt inzetten om dat laatste te sneller en beter te bereiken in conflictsituaties. Hieronder kun jij een paar van die tools vinden!




Dissociatie van het conflict zelf.

In NLP maken we gebruik van perceptuele posities om nieuwe inzichten te krijgen in communicatie. Eén van deze posities is bijvoorbeeld te omschrijven als een observator positie. Een positie van waaruit je vrij van je eigen persoonlijke emoties naar jezelf en de ander in de conflictsituatie kijk met als doel meer informatie te krijgen over wat er nu eigenlijk allemaal in de conflictsituatie gebeurd. Doordat je jouw emotie uit het conflict haalt ontstaat er ruimte om deze nieuwe informatie op te nemen en te leren over de situatie. Het geeft je nieuwe handvatten om de conflictsituatie te hanteren. Het vraagt wat oefening en misschien begeleiding om je deze vaardigheid eigen te maken, maar het zal je veel opleveren en je perspectief op het conflict verruimen.


Bouw rapport op, Pace en Lead.

Wanneer iemand tegen jou aan het schreeuwen is in een conflictsituatie blijf dan in eerste instantie kalm, vrij van eigen emoties en laat de inhoudelijke discussie en je eigen standpunten even los. Vervolgens match je jouw volume, spreektempo, stemgebruik met de ander zonder hierbij het inhoudelijke conflict (opnieuw) mee te nemen. Op het moment dat de ander zich in jouw (communicatiestijl) herkent en er een connectie (rapport) is gemaakt met de ander kun je het spreektempo verlagen, een kalmer stemgebruik inzetten en gebruik maken van een rustige ademhaling bij jezelf. Het effect op de ander zal zijn dat deze (pace & lead) ook een omslag naar naar een kalmer en vredigere communicatie kan maken door jou te volgen. Je kunt hiermee het bekende olie op de hete plaat effect, waarbij je tegenover elkaar komt te staan, en ieders standpunten met steeds meer kracht worden herhaalt, voorkomen.




Ontdek de positieve intentie van de ander

Vaak gaan conflicten over details, en hoe feller het conflict hoe meer hierop ingezoomd wordt om standpunten kracht bij te zetten. Echter vraag je eens af wat de ander eigenlijk op een hoger niveau voor zichzelf nastreeft? Waar heeft de ander werkelijk behoefte aan? Is het waardering? Erkenning? Begrip? Liefde? Stabiliteit? Veiligheid? Het conflict is slechts een middel om hierin te voldoen. Op het moment dat je deze belangrijke persoonlijke intentie helder hebt kun je een betere strategie inzetten om het conflict op te lossen



Stap eens in de schoenen van de ander

Ze zeggen weleens: je weet niet wat de ander ervaart tot je zelf in zijn of haar schoenen staat. En dat is absoluut waar! Op het moment dat jij in staat bent om bewust door de ogen van de ander te kijken en figuurlijk in zijn schoenen te gaan staan zul je begrijpen wat de ander ervaart. En ook hoe de ander bijvoorbeeld jou ervaart, jouw wijze van spreken en je non-verbale gedrag in het conflict. Je krijgt dan inzicht in wat jouw effect op de ander is, waar de ander werkelijk behoefte aan heeft en in het geheel krijg je meer begrip voor de ander waardoor een oplossing in het conflict een stukje dichterbij komt. Ook hier maken we in NLP gebruik van perceptuele posities en door de verschillende posities te rouleren ontvang je waardevolle en bruikbare inzichten om een conflict om te buigen tot een kans voor alle betrokken partijen.


Deze tips zijn slechts een deel van de mogelijkheden die je vanuit NLP hebt om beter om te gaan met conflictsituaties, wil je er meer over weten kijk dan ook eens naar de andere "Meer over NLP" blogs of neem gerust contact met mij op! Regelmatig geef ik trainingen en workshops, meer hierover vind je op mijn website: www.getrealtraining.nl


Duizenblad 9
7483 AK Haaksbergen
info@getrealfit.nl

Tel: 06-52214625

CONTACT

Kvknr: 50261800 0000  BTWnr: 1038.96.028.B.01

VOLG ONS OP

  • Facebook Getreal Training & Coaching
  • Linkedin Getreal Training & Coaching
  • Instagram Getreal
  • Facebook sport en bewegen