In 5 stappen naar een gezond leefpatroon.

Het veranderen van je leefpatroon is niet altijd makkelijk, het is een hele klus om je vertrouwde stijl van leven aan te passen. Gewoontes, en zeker de ongezonde (en lekkere) zijn behoorlijk vast ingesleten en zodra je ze aanpast kan er een heleboel weerstand ontstaan die je vervolgens de baas moet blijven.




Om een goede start te maken zijn er in ieder geval een 5-tal basisstappen die je kunt zetten en ik zal ze even voor je langslopen:


Plannen:

Je leefstijl veranderen kun je zien als een persoonlijk project. Er zijn lange en korte termijn doelen, er zijn gebieden die belangrijker zijn dan andere, er zijn verschillen tussen wensen en "must-do's" en het is goed om een helder overzicht te hebben zodat je weet waar je mee bezig bent en zicht hebt op je resultaten!


Maak lijsten voor je voorraadkast/boodschappen

Leg een (digitale) map aan voor je favoriete gezonde recepten

Maak een praktische planning in je agenda waar werk/prive/beweging/ontspanning voldoende aan bod komen en wees kritisch naar jezelf: wat "moet" nu écht?

Plan maaltijden vooraf en doe je boodschappen voor meerdere dagen tegelijk zodat je niet in de verleiding komt om een gezonde maaltijd te switchen voor snel en makkelijk als je in tijdnood komt.

In het kort: wees voorbereid en plan vooruit. De kans dat je oude patronen op drukke momenten toch opkomen is dan een stuk kleiner.



Boodschappen

Gezond eten is naast beweging en een gezonde stressbalans de basis van een gezonde leefstijl. En elke dag ben je hier weer opnieuw mee bezig, bedenken wat je gaat eten, het doen van boodschappen en het bereiden van voedsel. Keuzes, keuzes. Het boodschappen doen op zich blijkt vaak een grote verleider tot makkelijk en ongezond inkopen doen. Stap 2 is dus: minder vaak en efficiënter boodschappen doen. Maak een week of 3-daagse planning en beperk je bezoekjes aan de supermarkt tot 2 -3 keer per week om zo min mogelijk in de verleiding te komen voor impulsaankopen. Maak áltijd een boodschappenlijstje en zet deze op volgorde van je route zodat je zo min mogelijk langs verleidelijke schappen komt. En vind je dit dan nog steeds erg lastig; doe online boodschappen en haal je krat op bij de uitgifte van de supermarkt of laat het bezorgen!


Drink voldoende

Zorg ervoor dat je vochtgehalte altijd goed op peil blijft en dat doe je door tenminste 1,5-2 liter vocht per dag tot je te nemen. Hoeveel vocht je precies nodig hebt is verder afhankelijk van je leeftijd, temperatuur, inspanning, eetpatroon en je gezondheidstoestand. En naast water telt ook thee en koffie mee, dat scheelt. Drink bijvoorbeeld water uit een fles, je kunt dan goed bijhouden of je aan je target komt. En een leuke mooie fles met water (en komkommer/citroenschijfjes) nodigt je ook nog eens uit om wat te drinken!


Neem genoeg rust

Voldoende slaap en rust zijn erg belangrijk om je gezond en fit te voelen. Ook helpt het je lichaam en hoofd te herstellen van de schade die het dagelijks oploopt door inspanning en stress. Je lichaam geeft je voortdurend feedback over zijn behoefte aan rust en ontspanning, door deze signalen structureel te negeren loop je kans je gezondheid te ondermijn. Je lichaam geeft ook met signalen van trek, dorst en verzadiging aan hoe het eraan toe is, en niet altijd is eten maar in de eerste plaats ontspanning het antwoord op deze signalen. Bijvoorbeeld als je moe bent en je niet meer kunt concentreren neemt de behoefte aan energierijk voedsel toe, het is de taal die je lichaam spreekt, aan jou om hiernaar te luisteren.


Eet het juiste voedsel

Het is belangrijk om voedsel te eten dat voldoende verzadiging geeft en je van de juiste voedingstoffen, vitaminen en mineralen voorziet. Je lichaam geeft zelf aan of het trek heeft of verzadigd is, bij een tekort aan voedingstoffen zal het lichaam reageren met trek in de hoop dat het tekort wordt aangevuld. Deze processen zijn hormonaal bepaald en aangezien ons lijf niet in woorden spreekt communiceert het door trek- en verzadigingssignalen. Door een eenzijdig en voedingstoffen-arm voedingspatroon zal de trek steeds weer de kop opsteken met overeten als gevolg. Zo zijn volume, hoeveelheid, tijdstip van eten en de samenstelling van je voedsel in vetten, koolhydraten en eiwitten belangrijk voor een gezonde balans.


Wil jij graag advies over hoe jij je leefstijl en vitaliteit kunt verbeteren? Neem dan eens contact op via www.getrealfit.nl / info@getrealfit.nl.


* Ik ben aangesloten bij de beroepsvereniging Vereniging Integrale Vitaliteitskunde. In sommige situatie is een vergoeding vanuit de aanvullende verzekering mogelijk. Ik informeer je graag over je mogelijkheden.



Duizenblad 9
7483 AK Haaksbergen
info@getrealfit.nl

Tel: 06-52214625

CONTACT

Kvknr: 50261800 0000  BTWnr: 1038.96.028.B.01

VOLG ONS OP

  • Facebook Getreal Training & Coaching
  • Linkedin Getreal Training & Coaching
  • Instagram Getreal
  • Facebook sport en bewegen