Altijd te druk? Tijd voor zelfreflectie!

Bijgewerkt: 6 okt 2019

Druk leven, alle bordjes hooghouden, stress en gebrek aan tijd. Het is voor velen de dagelijkse realiteit en we worden er niet echt happy van. Oververmoeidheid, opbranden of zelfs een burn-out komen steeds meer voor en betekent meestal een punt van geen weg terug. Dan moet en wil je het uiteindelijk ook anders. En dan volgt er een lange weg van herstel en het opnieuw uitvinden van jezelf.


Soms gebeuren er ook acute dingen in je leven waarna je voor eens en voor altijd besluit om het voortaan 180 graden anders te doen. Maar veel vaker zijn er al lange tijd signalen (fysiek en mentaal) dat het spaak dreigt te lopen en kun je je lange tijd emotioneel onrustig voelen. Signalen worden genegeerd en keuzes die misschien nodig zijn om verder te komen worden steeds uitgesteld om allerlei redenen.


De uiteindelijke stappen om te veranderen zetten de meesten van ons pas als "de bodem" is bereikt. Je verliest echter al enorm veel energie tot je in deze "fase" terecht komt en het is slopend om er vervolgens (te) lang in te zitten, En daarna een enorme uitdaging om hiervan te herstellen!



Dat kan ook anders. Door de signalen tijdig op te pikken én er gelijk iets mee te doen, of nog beter: preventief door een paar keer per jaar je acties en keuzes bewust te evalueren.


Kies regelmatig voor een persoonlijke realiteitscheck om te weten of je nog op de goede weg zit en of er misschien aanpassingen nodig zijn. Een soort zelfevaluatie dus maar dan op de momenten dat je juist wél lekker in je vel zit! Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een paar persoonlijke "checkpunten" gebruiken (en vaak zijn dit ook al signalen;) die je helpen om weer even scherp te zijn. Voor mij zijn het bijvoorbeeld de volgende 3 punten:


Had ik maar dit, had ik maar dat, was ik maar........

Merk ik dat ik veel bezig ben met wat er gebeurd is in het verleden? Dan is dat voor mij een reden om eens even stil te staan bij waar ik nu mee bezig ben. Piekeren, herhalen en situaties steeds weer door kauwen. Ook een "pijn in de buik" gevoel over iets dat ik gezegd, geschreven of gedaan heb dat steeds weer de kop op steekt kan een signaal zijn.


Spijt, schuld en schaamte helpen je NU niets verder en door er NU over na blijven denken zal het probleem ook niet meer oplossen. Leer van de gebeurtenis, neem je aandachtspunten mee en vergeef jezelf en anderen (want de anderen zijn het vast ook allang al vergeten;)

Vanaf het moment dat je het verleden los kan laten ontstaat er weer ruimte in je lijf en hoofd om je te kunnen richten op het nu en de toekomst. En met de feedback die je dan meeneemt word je een betere versie van jezelf! Leer van het verleden, laat los en ga verder......

Druk zijn is niet hetzelfde als productief zijn!

Hoe gaat het met je? Ja goed.......druk, druk, druk.......Tja, ik zeg het vaak, macht der gewoonte denk ik. We zijn ook allemaal druk. En we zeggen het ook vaak. Goed dat was het dan, dat weten we nu. Maar wat brengt het ons?


Druk zijn (in je hoofd) betekent namelijk echt niet dat je ook effectief en productief bezig bent. Zeker niet als je met al je activiteiten geen duidelijk, concreet en helder doel voor ogen hebt. Ik bijvoorbeeld doe dan eigenlijk maar wat want niets doen is zo "lui"? "Zinloos"? "Nutteloos"? Ja ik ken mijn eigen stemmetje inmiddels goed. En mijn eigenlijke klus of (positieve) uitdaging blijft liggen....uitstelgedrag dus.


Als je door uitstelgedrag doelloos bezig gaat bereik je uiteindelijk helemaal niet en het frustreert ook nog eens omdat je niet doet wat je het liefst zou willen terwijl het je wel veel energie kost om zo "druk te doen" en "druk te denken".


Als je je vaakt "druk" voelt en gedraagt maar eigenlijk niets gedaan krijg vraag jezelf dan eens af wat je nu eigenlijk uit de weg gaat? Vaak zijn het de enge, moeilijke, lastige klussen die voor jou een uitdaging zijn. Maar die als je ze aangaat juist veel voldoening en zelfs energie geven!

Zinvol leven, je passie volgen en persoonlijke meerwaarde hebben in wat je onderneemt voorkomt mede het ontstaan van chronische (ongezonde) stress.


Stel jij steeds uit? Heb jij een chronisch gebrek aan tijd gevoel? Begin dan eens met de vraag: Welk doel wil ik eigenlijk het liefst voor mezelf halen. En dan de tweede vraag: wat houdt mij hierin tegen? Onzekerheid, gebrek aan informatie, gebrek aan kaders, gebrek aan tijdmanagement etc. En wat doe jij dan in plaats van wat wíl doen? Dus waar ben jij dan zo druk, druk, druk mee en verlies je vervolgens je tijd en energie aan?


Pak jezelf bij de veren, stel een duidelijk doel en bepaal je stappen en maak ze af. Door je bewust te worden van je eigen uitstelgedrag met regelmatig een eerlijke zelfreflectie kun je bewuster voor nieuw gedrag kiezen!


Je hebt de tijd écht wel

Een dag heeft 24 uur, daarvan slaap ik er 6-7 en de rest hoop ik zinvol en gelukkig door te brengen. Waarom krijgt de een heel veel gedaan in een dag en loopt een ander steeds tegen tijdgebrek aan en ervaart meer druk en stress? Het heeft in ieder geval te maken met keuzes en prioriteiten. Maar aan het eind van de dag ook met wát je precies gedaan heb. Want ben ik bijvoorbeeld alléén maar bezig geweest met mijn werk en schiet gezelligheid met mijn gezin, sport en ontspanning er steeds bij in dan voel ik me écht niet gelukkig en voldaan.


Zodra ik merk dat ik een ontevreden gevoel krijg, gejaagd ben of bijvoorbeeld niet meer aan sport toekom is het eigenlijk al te laat. Ik tank mijn vaatjes niet meer genoeg vol. Vaatjes? Ja zo zie ik het voor me: ik heb elke dag een aantal "vaatjes" die ik graag met activiteiten en ervaringen vul. Omdat ze me een gevoel van voldoening, vrijheid, effectiviteit, gezelligheid, verbinding, waardering, onafhankelijkheid, en liefde geven. En bij elk vaatje horen een aantal dagelijkse activiteiten die ik doe waarmee ik die vaatjes vul en dan ook een gelukkig, tevreden en voldaan gevoel ervaar.


Denk bijvoorbeeld aan werken: dat vult voor mij onafhankelijkheid, effectiviteit en (zelf)waardering. En samen eten vervult: gezelligheid, waardering, liefde en verbinding. En sporten: gezelligheid, voldoening en gezondheid. En ga zo maar door. Jij hebt deze vaatjes ook voor alles wat voor jou belangrijk is.


Wat gebeurt er als je nu als je vervolgens 1 vaatje veel meer aandacht geef dan de andere? Dan ervaar je een gemis, een gebrek of een leegte, of eenzijdigheid. En die los je niet op door harder te werken en meer van hetzelfde te doen met uiteindelijk steeds een gevoel van tijdnood omdat je aan andere dingen niet toekomt.


Het draait vooral om de balans en aandacht voor alle vaatjes. Door zelfreflectie kun je ontdekken wat je drijft elke dag. Door uiteindelijk te doen wat jou het meeste oplevert en daarmee alle vaatjes elke dag een keer te vullen ontstaat er een fysieke, emotionele en mentale balans! En heb je dan nog tijd over, dan vul je elk vaatje nog wat extra bij......en kies eens voor het vaatje "creativiteit" want daar is NIETSDOEN en LANTERFANTEN heel erg handig voor!


Heb jij ook regelmatig reflectiemomenten? Ik ben erg benieuwd naar hoe jij dit aanpakt:) Wanneer bijvoorbeeld trek jij bij jezelf aan de bel? Laat gerust een reactie achter!



Duizenblad 9
7483 AK Haaksbergen
info@getrealfit.nl

Tel: 06-52214625

CONTACT

Kvknr: 50261800 0000  BTWnr: 1038.96.028.B.01

VOLG ONS OP

  • Facebook Getreal Training & Coaching
  • Linkedin Getreal Training & Coaching
  • Instagram Getreal
  • Facebook sport en bewegen