Afvallen kun je leren!


Elke dag nemen we zo’n tweehonderd beslissingen over onze voeding en leefstijl. Van wat je op je boterham doet, hoeveel je van iets neemt, wat je drinkt, of je wel of niet die extra snack neemt of een 2e keer opschept, wel of niet gaan sporten of toch liever in de relax stand op de bank. De meeste van deze beslissingen gaan onbewust. En ze kunnen zorgen voor overgewicht en/of gezondheidsklachten.


Dat is ook waarom de meeste diëten in het begin vaak zo goed aanslaan. Of het nu een dieet is waarbij je het aantal calorieën beperkt, koolhydraten schrapt of alleen nog maar sap drinkt of soepen eet. Elk dieet werkt de eerste paar weken omdat je gemotiveerd bent om al je keuzes onder de loep te nemen.....tot de oude onbewuste patronen er weer insluipen..




Bewust en onbewust

Vanaf het moment dat je "op dieet gaat" denk je bewust na over elke hap. En dat werkt, want uit onderzoek blijkt dat de meeste kcal die leiden tot overgewicht onbewust gegeten worden en dat iedereen bij bewust eten in de eerste weken afvalt!


Je leefstijl zit echter diep verankerd in je onbewuste en is een samenhangend geheel van gewoontes, behoeftes, sociale omgeving, mindset, overtuigingen en emotie die allemaal je keuzes aansturen. Dus hoe zorg je ervoor dat je het resultaat dat je behaald in de eerste weken ook werkelijk vasthoud?

Belangrijk bij afvallen en je leefstijl veranderen: raak niet geobsedeerd door het einddoel, maar richt je aandacht op het proces van gedragsverandering. Afvallen is een veranderingsproces in je hoofd. Het is bovendien iets wat je kunt leren. En dat gaat nu eenmaal met vallen en opstaan.


Tips om het makkelijker te maken


1. Afvallen is eigenlijk een vaardigheid

Afvallen is op zichzelf geen vaardigheid. Uiteindelijk is het een natuurlijk proces dat je lichaam prima uit zichzelf kan..... mits jij de juiste beslissingen maakt! Het is dus iets wat je bereikt wanneer je andere vaardigheden goed beheerst, zoals zelfbeheersing, de motivatie om voldoende te bewegen, inzicht in een gezond eetpatroon. Het gaat dus om kennis, motivatie en actie!


2. Richt je op het proces, niet op het resultaat

Vergelijk afvallen met de prestatie van een topsporter. Om een topprestatie te kunnen leveren moet een sporter zich niet concentreren op de prijs, maar op welke keuzes en vaardigheden nodig zijn om die prijs te winnen.


Bij afvallen gaat het net zo: als je je alleen richt op het aantal kilo’s dat je wilt verliezen en teleurgesteld raakt als het je niet direct lukt raak je gedemotiveerd. Maar als je je richt op hoe je kunt leren blijvend je eetpatroon te veranderen ben je bezig met het proces. Elke kleine stap en verandering is dan een beloning op zich. Je einddoel haal je 100% en is alleen maar de "kers op de taart".


3. Stel leerdoelen voor jezelf op

Vaardigheden, ook in afvallen, kun je leren. Waar wil je beter in worden? Formuleer het als een leerdoel. wil je leren om vaker nee te zeggen als iemand je een gebakje aanbiedt, meer te bewegen in plaats van steeds de auto te pakken, elke dag groente en fruit te eten: je kunt het allemaal leren. Kies voor kleine behapbare doelen en bedenk ook alvast je valkuilen, dan komen ze al niet meer zo onverwacht!



4. Bedenk een backup plan

Wanneer je iets wilt leren is het handig om verschillende strategieën uit te proberen. Lukt het bijvoorbeeld niet om elke dag gezonder te eten, probeer het dan om de andere dag, of alleen op werkdagen. Lukt dat ook niet, ga dan meer bewegen – blijf zoeken naar een manier die voor jou het meest geschikt is. Afvallen betekent 80% voeding en 20% meer bewegen. En als een keer iets niet lukt, zorg dan dat je een backup plan klaar hebt liggen.  Kies de strategie die voor jou het beste werkt en schaaf bij waar nodig in plaats van het op te geven, er zijn vele wegen naar Rome!


5. Beloon de inspanningen, niet de resultaten

Vaak een vergeten onderdeel, je successen regelmatig vieren! Wanneer je iets aan het leren bent, draait het meer om de inspanningen die je levert dan wat de uitkomst is. Resultaten kunnen ondanks de inspanning soms tegenvallen en je demotiveren. Als je meer aandacht hebt voor je acties dan is elk resultaat, groot of klein prima. Beloon daarom de inspanning, niet het resultaat. Dus wees trots op een gedane training, een gezonde maaltijd die je gemaakt hebt en de zak chips die je hebt laten liggen. Wacht hiermee niet tot je op de weegschaal staat. Onthoud: je bent aan het leren!


6. Maak het leuk

Sporten en gezond eten is niet persé altijd leuk of gezellig en voelt vaak als moeten. Al hoeft dat niet natuurlijk! Maar zonder gekheid, stofzuigen en strijken zijn ook niet altijd leuk......maar wel nodig! Probeer voor jezelf te bedenken hoe je het hele proces leuker kunt maken.


Zoek een sport die je graag beoefent zoals bijvoorbeeld bootcamp of dansen bijvoorbeeld, of combineer verschillende sporten voor meer variatie. Sport samen omdat het gezelliger is, of alleen omdat je dan lekker kunt bijtanken. Maak gerechten die je lekker vindt en die ook nog gezond zijn, verdiep je dus in verschillende recepten. Als je dat wat nu eenmaal nodig is leuker kunt maken dan houd je het langer vol!

Wil je meer tips of alvast wat recepten kijk dan een bij deze blogs.

Duizenblad 9
7483 AK Haaksbergen
info@getrealfit.nl

Tel: 06-52214625

CONTACT

Kvknr: 50261800 0000  BTWnr: 1038.96.028.B.01

VOLG ONS OP

  • Facebook Getreal Training & Coaching
  • Linkedin Getreal Training & Coaching
  • Instagram Getreal
  • Facebook sport en bewegen